W Horizon Studio nie tylko projektujemy, ale też zwiedzamy, uczymy się i inspirujemy. Na przełomie kwietnia i maja uczestniczyliśmy w trzydniowym wyjeździe naukowo-badawczym organizowanym przez krakowski oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP).
Dominik Darasz partner w biurze Horizone Studio, dołączył do grupy architektów oraz studentów architektury, aby wspólnie odkrywać współczesne i historyczne obiekty architektury Czech – ze szczególnym uwzględnieniem miast Brno, Ostrawa i Zlín.
W Horizone Studio wierzymy, że dobra architektura zaczyna się od zrozumienia miejsca, kontekstu i historii. Dlatego nieustannie poszerzamy nasze horyzonty, biorąc udział w wydarzeniach, które pozwalają nam spojrzeć na projektowanie z nowej perspektywy.
Właściciele firmy Bata, na przełomie lat 20. i 30. XX w. stworzyli wzorcowe miasto dla swoich pracowników, a mowa tutaj o czeskim Zilnie. Modelowe osiedle przemysłowe, które miało łączyć efektywność pracy z wysoką jakością życia. Tomas Bata, założyciel imperium obuwniczego, realizując ideę „lepszego życia przez pracę”, zbudował zespół funkcjonalnych budynków: prostych, modularnych domów, szkół, szpitali, hal produkcyjnych i budynków administracyjnych. Wszystko według zasady racjonalności, powtarzalności i funkcjonalizmu.
Autorem ogólnej koncepcji urbanistycznej miasta był František Lydie Gahura. Charakterystyczna czerwona cegła, moduł siatki 6,15 m i powtarzalność elementów – te same zasady stosowano zarówno w budynkach mieszkalnych, jak i przemysłowych.
Wieżowiec Bati, czyli inaczej budynek nr 21. 77.5 m wysokości, 16 kondygnacji i biuro dyrektora w windzie. Dyrektor Jan Antonín Baťa miał do dyspozycji specjalny, w pełni wyposażony gabinet o wymiarach 6 × 6 m, umieszczony w windzie. Pomieszczenie wyposażone było w umywalkę z ciepłą i zimną wodą, telefon, klimatyzację oraz elektrycznie sterowane żaluzje. Budynek wyposażono również w nowoczesne systemy, takie jak klimatyzacja typu Carrier, szybkie windy, system poczty pneumatycznej oraz podłogowe gniazda elektryczne i telefoniczne rozmieszczone w siatce 3 × 3 m. Budynek w całości otwarty jest dla zwiedzających, a winda do dziś jest w pełni funkcjonalna i stanowi atrakcję turystyczną.
Zlín stał się inspiracją dla podobnych projektów na całym świecie – m.in. w Kanadzie, Indiach czy Holandii – wszędzie tam, gdzie Bata zakładał swoje fabryki i „miasta”. Spacer po Zlínie to jak podróż w czasie do modernistycznej utopii – miejsca, gdzie architektura miała służyć człowiekowi, a urbanistyka podporządkowana była społecznemu dobrobytowi.
Dziękujemy SARP Oddział Kraków za tę wyjątkową możliwość – wracamy pełni inspiracji i refleksji!