Budynek biurowy Ericpol

Główna siedziba firmy Ericpol w centrum Łodzi
Lokalizacja:
Łódź, ul. Sienkiewicza
Inwestor:
Ericpol Sp. z o.o.
Projekt:
HORIZONE Studio
Współpraca:
Jagoda Bogusławska, Krystian Wawer, Nuno Oliveira
Konstrukcja:
Zbigniew Kotynia Doradztwo Budowlane
Instalacje:
Niras Polska
Wykonawca:
STRABAG
Projekt:
2012-2013
Realizacja:
2013-2015
Powierzchnia netto:
ok. 11 150 m2
Koszt realizacji:
ok. 62 mln PLN

Nagroda Roku SARP 2015
najlepszy zrealizowany budynek biurowy w Polsce w 2015 roku
PLGBC Green Building Award 2016
główna nagroda za najlepszy zrealizowany budynek ekologiczny bez certyfikatu
Brick Awards 2015
wyróżnienie w kategorii budynek użyteczności publicznej

Głównymi elementami biurowca są dwa czterokondygnacyjne skrzydła, zespolone ze sobą przeszklonym łącznikiem mieszczącym lobby windowe. Z lobby oraz z pomieszczeń spotkań otwiera się widok w kierunku parku otaczającego budynek.

Budynek w kształcie litery X pozwala na optymalne wykorzystanie terenu oraz elastyczność w kontekście możliwego wynajmu powierzchni biurowych w przyszłości. Pod obiektem zaprojektowano garaż podziemny na ok. 100 samochodów.

Podział funkcjonalny biurowca został dostosowany do specyfiki pracy przyszłych użytkowników oraz wysokich wymogów inwestora dotyczących bezpieczeństwa i kontroli dostępu. Elewacje budynku swoim rytmem ideowo nawiązują do stylu XIX-wiecznych zabudowań fabrycznych.

Kolorystyka charakterystycznych pionowych żaluzji na fasadzie ma subtelnie nawiązywać do symboliki firmy Ericpol. Dziedziniec zachodni prowadzi bezpośrednio do parku, w którym zakomponowano przestrzeń z elementami małej architektury – miejsce firmowych spotkań i rekreacji pracowników.

Fragment artykułu D.Hajoka (11’2014):
„Parkowy pejzaż z neorenesansowym pałacem łódzkich przedsiębiorców Scheiblerów tworzy kontekst dla nowego biurowca firmy Ericpol. Na wskroś współczesny budynek, pełen jest jednak lokalnych zapożyczeń podkreślając rodowód inwestora.
Takie zabytkowe sąsiedztwo zobowiązuje. Pogodzenie wymogów funkcjonalnych z ograniczeniami stawianymi przez konserwatora zabytków oraz restrykcyjnymi warunkami zabudowy stanowiło dla architektów główne wyzwanie projektu. Decyzja WZ wyznaczyła nieprzekraczalną wysokość zabudowy sięgającą 16 metrów, inwestorowi zależało tymczasem na uzyskaniu odpowiednich parametrów użytkowych dla 800 osobowego zespołu.”

„W wyniku przeprowadzonych przez architektów z krakowskiej pracowni Horizone Studio analiz widokowych biurowiec otrzymał formę czterokondygnacyjnej, dwuskrzydłowej bryły, spiętej w centralnej części przeszklonym łącznikiem (mieszczącym lobby windowe oraz przeszklone sale konferencyjne). Tak powstał budynek na rzucie litery X, którego forma umożliwiła projektantom optymalne wykorzystanie terenu, pozwalając na utworzenie aż trzech wnętrz urbanistycznych wokół obiektu.
Twórcze interpretacje lokalnych tradycji wyrażone współczesnymi środkami sprawiają, że nowa architektura jest klarowna i zrozumiała dla odbiorcy. Oglądając budynek warto zwrócić uwagę na wyrafinowane detale, dobrane materiały oraz jakość wykonania.”

Fragment artykułu D.Hajoka (11’2014):
„Zastosowany język architektoniczny pozwolił na zachowanie wyraźnych relacji z otoczeniem. Tym co odróżnia biurowiec od innych obiektów pełniących funkcje typowo biurowe jest zieleń, która wdziera się klinem głęboko w głąb budynku i optycznie
przedostaje się do jego wnętrza przez olbrzymie przeszklenia. Uwagę przyciąga widok z głównego lobby w stronę pobliskiej katedry, widocznej ponad zielenią parkową.
Architektura nowego biurowca prowadzi dialog z otoczeniem również poprzez nawiązania do tradycji ceglanej zabudowy Łodzi. Inspiracją dla projektantów stał się poprzemysłowy kontekst.”

„Elewacje od wschodu i zachodu obłożono ręcznie formowaną i tradycyjnie wypalaną cegłą pochodzącą z duńskiej manufaktury Petersena. Ta
wyrafinowana struktura – wynik drobiazgowych ustaleń architektów z łódzkim wojewódzkim konserwatorem zabytków – nadała budynkowi wyjątkowej, niejednorodnej szaro-betonowej barwy, będącej tłem dla akcentów kolorystycznych elewacji. Współczesne przeszklone płaszczyzny z pionowymi zacieniaczami (których charakter nawiązuje do kolorystyki zapisanej w identyfikacji wizualnej firmy Ericpol) oddają rytm fasad XIX-wiecznych zabudowań fabrycznych Łodzi.”


Zapraszamy

W czym możemy pomóc?
[ESC] lub