Kampus Akademii Muzycznej w Krakowie

Zespół budynków dydaktycznych i sala koncertowa Akademii Muzycznej w Krakowie
Lokalizacja:
Kraków, Grzegórzki
Inwestor:
Akademia Muzyczna w Krakowie
Projektant:
HORIZONE Studio
Autorzy:
Dominik Darasz, Bartłomiej Kisielewski, Robert Strzeński
Współpraca autorska:
Krystian Wawer, Jagoda Bogusławska, Michał Rączka (1 etap), Maciej Warot, Michał Wilczak
Akustyka:
dr inż. arch. Andrzej Kłosak - ArchAkustik, Kraków; dr inż. Anders C Gade - Gade&Mortensen Akustik, Dania
Konsultant bud. zielonego:
VISIO Architects and Consultants
Konsultant architektury krajobrazu:
ST raum A - Berlin
Powierzchnia netto:
ok. 30 500 m2 (w tym 6500m2 cz. podziemna)
Projekt konkursowy:
2017

Plac wejściowy z akcentem w postaci obiektu sali koncertowej stanowią od strony miasta wizytówkę Akademii Muzycznej.

Sala koncertowa i towarzyszące jej funkcje zostały zaplanowane w taki sposób, aby móc funkcjonować niezależnie lub w połączeniu z częścią dydaktyczną.

Wieloodcieniową grę czerwonych i burgundowych barw odwzorowaną na bryle głównej sali potraktowano jako działanie artystyczne. Ma budować nastrój i stanowić rozpoznawalny akcent zespołu Akademii Muzycznej.

Zabudowę części dydaktycznej uformowano jako niską, wpisaną w istniejący układ zieleni, z wewnętrznym dziedzińcem-ścieżką, będącym kręgosłupem całego założenia. Atrakcyjny, zielony dziedziniec, z miejscami do wypoczynku i drzewami-pomnikami przyrody miałby stać się punktem centralnym wewnętrznego życia kampusu. Niska zabudowa pozwala na zachowanie koron drzew. Projekt zakłada zdecydowaną preferencję dla pieszych i rowerzystów w ramach kampusu.

Tarasy z widokiem na zieleń parku i bulwary Wisły w sezonie wiosenno-letnim stanowić mają dodatkowe miejsce inspiracji i wypoczynku pomiędzy zajęciami, oraz miejsce o dużym potencjale do organizowania wydarzeń uczelnianych. W ramach tarasów proponuje się stworzenie „Ogrodu Muzycznego” z wykorzystaniem idei „tuby głosowej” polegającej na połączeniu poprzez tuby (rury) wybranych sal prób z zielonym dachem – pozwlając tym samym osobom tam przebywającym na uczestniczenie w eksperymentowaniu muzyki.

Większość sal ćwiczeń wyposażono w zdwojone przeszklenia umożliwiające kontakt wzrokowy pomiędzy wnętrzem sal a przestrzeniami ogólnodostępnymi. Dzięki temu zapewniono pośredni dostęp światła dziennego do ciągów komunikacyjnych i wspólnych stref wypoczynkowych oraz zwiększono optycznie przestrzenność wnętrz.

Projektując część dydaktyczną zrezygnowano z klasycznego układu korytarzowego na rzecz swobodnie rozmieszczonych sal, które tworzą między sobą atrakcyjne przestrzenie. Na granicy poszczególnych stref funkcjonalnych zaprojektowano większe przestrzenie (lobby), co ma prowokować do wspólnego spędzania czasu pomiędzy zajęciami.

Sala koncertowa łączy zalety sali pudełkowej („shoe-box”) takie jak odczuwalny pogłos i przestrzenność dźwięku z układem widowni dookólnej (typu „vineyard”), która przybliża słuchaczy do sceny i zwiększa intymność odczuwania muzyki bez względu na wielkość i skład orkiestry. Komfortowe wnętrze o wyjątkowej akustyce jest efektem projektowania zintegrowanego.

Dużą uwagę zwrócono na sposób zapełniania i opróżniania sali koncertowej. W celu wyeliminowania zagrożenia gromadzenia się dużej ilości osób przy pojedynczych wejściach na widownię prowadzi 8 wejść. Taki układ komunikacji pozwala na zwiedzanie sali koncertowej oraz hallu głównego na różnych poziomach. Balkon egzaminacyjny połączony jest z VIP lounge, z możliwością organizowania kameralnych bankietów.

Aby poprawić orientację w budynku oraz nadać odrębność wizualną Wydziałom, wykończeniu ścian zewnętrznych poszczególnych sal prób przypisano kolorystykę oraz fakturę inspirowaną twórczością malarzy okresu Młodej Polski.

Makieta i wizualizacje wykonane przez Horizone Graphics

Więcej informacji o rezultatach konkursu Akademii Muzycznej oraz kilka zdjęć z etapu prac Horizone Studio nad konkursem można znaleźć pod linkiem:
www.horizone.com.pl/pl/aktualnosci/rozstrzygniecie-konkursu-na-akademie-muzyczna


Zapraszamy

W czym możemy pomóc?
[ESC] lub