27.10.2011r., Monterrey
W dniu 27. października 2011 r. w Monterrey został rozstrzygnięty międzynarodowy konkurs Cemex Building Award na najlepsze budynki na świecie wykonane w technologii betonu architektonicznego. W finale znalazły się dwa obiekty z Polski: Prosta Tower autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates oraz nowy budynek Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie autorstwa Pysall Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski.
Międzynarodowe jury uznało, że najlepszym budynkiem użyteczności publicznej na świecie wykonanym z betonu jest nowy gmach Muzeum Lotnictwa Polskiego, który otrzymał główną nagrodę Cemex Building Award 2011 w kategorii obiektów publicznych i przemysłowych.
To wielkie wyróżnienie dla całego zespołu projektowego i osób zaangażowanych w realizację tej inwestycji. Pokazuje też, że w Polsce powstają obiekty, które dostrzegane są na świecie.
Nagroda CEMEX Building Award przyznawana jest od 20 lat architektom i inwestorom za najlepsze obiekty zrealizowane przy użyciu technologii betonowej na poziomie krajowym i międzynarodowym. Dotychczas w konkursie nagrodzono projekty z ponad 20 krajów świata. Międzynarodowa nagroda przyznawana jest w trzech kategoriach: budynki mieszkalne, budynki publiczne i przemysłowe oraz obiekty infrastrukturalne i urbanistyczne. W tym roku, do XX edycji konkursu, zgłoszono w sumie 634 projekty.
Autorami projektu Muzeum Lotnictwa Polskiego był zespół Pysall.Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski (współwłaściciel Horizone Studio). Projektantem konstrukcji była firma Arup Polska.
Budynek Muzeum sfinansowany częściowo ze środków UE został oddany do użytkowania w październiku 2010r. Pełni on funkcje reprezentacyjno-ekspozycyjne, biurowe oraz naukowo-konferencyjne. Inwestorem obiektu jest Muzeum Lotnictwa Polskiego – instytucja kultury Województwa Małopolskiego.
Nowoczesny obiekt twórczo nawiązuje do historycznego krajobrazu dawnego lotniska. Budynek w przeważającej części wykończony jest przy użyciu eksponowanego betonu architektonicznego, w dwóch kolorach: jasnej szarości oraz antracytu. Zgodnie z założeniami autorów projektu, monochromatyczne wielkoformatowe powierzchnie betonowe mają być tłem dla umieszczonych wewnątrz budynku eksponatów i detali architektonicznych.
Zobacz także: