W grudniowym wydaniu Ekpertownika Rynku Nieruchomości Bartłomiej Kisielewski, partner w Horizone Studio opowiedział o trendach, wyzwaniach i rozwiązaniach w dobiegającym końca roku.
Zachęcamy do zapoznania się z wypowiedzią Bartłomieja. Zapraszamy do artykułu!
Zainteresowanie eko-budownictwem od kilku lat dynamicznie rośnie. Rynek biurowy przeszedł w tym zakresie rewolucję, a teraz transformacji zaczyna podlegać rynek mieszkaniowy. Istnieje bowiem szereg rozwiązań możliwych do zastosowania w budynkach wielorodzinnych, które długookresowo mogą przynieść użytkownikom znaczną korzyść ekonomiczną. Z tego względu architekci coraz częściej stosują je w swoich projektach.
Wybór rozwiązań dotyczących zdrowych budynków i odnawialnych źródeł energii jest bardzo szeroki. Są to np. panele fotowoltaiczne lub tzw. solary połączone z zasobnikiem ciepła wspólnym dla całego budynku. Niekoniecznie musi być to rozwiązanie zapewniające 100 procent rocznego zapotrzebowania energetycznego – może za to stanowić uzupełnienie rozwiązań tradycyjnych. Innym przykładem jest odzysk ciepła na wentylacji, czyli rekuperacja. Jeśli budynki posiadają wentylację mechaniczną, to stosuje się taki odzysk przed wyrzuceniem powietrza na zewnątrz.
Kolejną rzeczą spotykaną w nowych inwestycjach jest stosowanie zielonych dachów. Takie rozwiązanie niesie ze sobą szereg zalet– w ciepłe miesiące chroni ostatnie kondygnacje przed przegrzewaniem, zielony dach zapewnia również retencję, bo gromadzi część wody deszczowej z opadów. Trzeba zaznaczyć, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na zdrowie, jakość swojego życia i chcą dobrze się czuć w miejscu zamieszkania.
I tak np. młodzi ludzie są bardzo wyczuleni na tzw. greenwashing – potrzebują pewności, że stosowane rozwiązania nie są jedynie “haczykiem” marketingowym, a realną oszczędnością i korzyścią dla otaczającego środowiska. Jeśli mają taką pewność, to coraz częściej gotowi są zapłacić więcej za zielone udogodnienia. Już dzisiaj można spotkać deweloperów, którzy część swoich działań sprzedażowych kierują do takiego odbiorcy. Kończą się one sukcesem dopiero wtedy, kiedy ich przekaz będzie spójny, czyli w gruncie rzeczy po prostu zgodny z rzeczywistością.